Home Ασφάλεια Πτήσεων Ασφαλείς πτήσεις Drones σε υψηλές θερμοκρασίες

Ασφαλείς πτήσεις Drones σε υψηλές θερμοκρασίες

by panos

Με το καλοκαίρι σε πλήρη εξέλιξη και τις θερμοκρασίες να ανεβαίνουν καθημερινά συγκεντρώσαμε μερικές συμβουλές σχετικά με τις πτήσεις Drones σε υψηλές θερμοκρασίες κατά την διάρκεια του καλοκαιριού στην Ελλάδα. Τα περισσότερα από τα  Drones που κυκλοφορούν ευρέως στην ελληνική αγορά έχουν, σύμφωνα με τον κατασκευαστή τους, δυνατότητα λειτουργίας μέχρι περίπου 40 βαθμούς Κελσίου αλλά για μία ευχάριστη και ασφαλή πτήση δείτε τις συμβουλές μας:

Όρια λειτουργίας του κατασκευαστή

Σχεδόν όλοι οι κατασκευαστές Drones περιλαμβάνουν στο εγχειρίδιο λειτουργίας του κάθε συστήματος τα όρια λειτουργίας του Drone ανάλογα με την θερμοκρασία περιβάλλοντος. Για παράδειγμα (σύμφωνα πάντα με τους επίσημους κατασκευαστές) τα όρια λειτουργίας θερμοκρασίας του DJI PHANTOM 4 είναι από 0°C μέχρι 40°C ενώ του Yuneec Typhoon G είναι από -5°C μέχρι 50°C. Επειδή τα όρια αυτά ποικίλουν ανάλογα με τον κατασκευαστή και το μοντέλο θα πρέπει να έχουμε ενημερωθεί από το εγχειρίδιο λειτουργίας  του συγκεκριμένου μοντέλου που πρόκειται να πετάξουμε.

Μπαταρίες

Όπως έχουμε αναφέρει αναλυτικά και σε προηγούμενο άρθρο μας, οι μπαταρίες LiPo που χρησιμοποιεί η συντριπτική πλειοψηφία των Drones, απαιτούν ειδική προσοχή και πολύ σεβασμό τόσο στην φόρτιση τους όσο και στην μεταφορά και λειτουργία τους. Και στην περίπτωση των μπαταριών θα πρέπει να ξεκινήσουμε από το εγχειρίδιο λειτουργίας όπου αναγράφονται τα επιτρεπόμενα όρια λειτουργίας θερμοκρασιών. Σε αρκετές περιπτώσεις αναφέρονται και όρια θερμοκρασίας για την φόρτιση και αποθήκευση των μπαταριών ενώ σχεδόν όλοι οι κατασκευαστές συνιστούν να αποφεύγεται η διατήρηση των μπαταριών αλλά και των Drones μέσα σε «κλειστά» αυτοκίνητα. Είναι γνωστό και σχεδόν όλοι το έχουμε βιώσει, ότι η θερμοκρασία σε ένα «κλειστό» αυτοκίνητο εκτεθειμένο στον καλοκαιρινό ήλιο της Ελλάδας μπορεί να ξεπεράσει τους 10°C πάνω από την εξωτερική θερμοκρασία. Για παράδειγμα, σε εξωτερική θερμοκρασία 35°C ένα «κλειστό» αυτοκίνητο μετά από 30 λεπτά μπορεί να έχει αναπτύξει εσωτερική θερμοκρασία πάνω από 45°C.

Επίσης, θα πρέπει να γνωρίζετε ότι η παρατεταμένη έκθεση σε υψηλή θερμότητα θα μειώσει τη διάρκεια ζωής της μπαταρίας LiPo που όπως αναφέρθηκε χρησιμοποιείται στα περισσότερα Drones. Επιπρόσθετα, τα εσωτερικά καλώδια και τα πλαστικά μέρη ενός Drones μπορεί να είναι επιρρεπή σε τήξη με αποτέλεσμα την δημιουργία βραχυκυκλώματος και ανεπιθύμητων καταστάσεων που μπορεί να οδηγήσουν μέχρι και σε φωτιά.

Φωτογραφικός & Ηλεκτρονικός εξοπλισμός

Πολλοί χειριστές που χρησιμοποιούν κινητά τηλέφωνα για την λήψη εικόνας από τα Drones έχουν παρατηρήσει την αύξηση της θερμοκρασίας του κινητού τηλεφώνου και σε κάποιες περιπτώσεις την αυτόματη διακοπή της λειτουργίας του λόγω υπερθέρμανσης, γεγονός το οποίο θα μπορούσε να δημιουργήσει πολλαπλά προβλήματα. Ανάλογη προσοχή θα πρέπει να δοθεί και στον φωτογραφικό εξοπλισμό που θα χρησιμοποιηθεί, ξεκινώντας και πάλι από το εγχειρίδιο και τις οδηγίες του κατασκευαστή του. Ενώ λοιπόν το ίδιο το Drone μπορεί να αντέξει σε υψηλές  θερμοκρασία πιθανόν ο υπόλοιπος ηλεκτρονικός και φωτογραφικό εξοπλισμός να έχει διαφορετικά όρια λειτουργίας.

Θερμοκρασία και Υγρασία

Είναι συνηθισμένο φαινόμενο για πολλές περιοχές της Ελλάδας η ύπαρξη σημαντικού ποσοστού υγρασίας στον αέρα ταυτόχρονα με υψηλές θερμοκρασίες. Ακόμα και σε περιπτώσεις που βλέπουμε ένα καθαρό μπλε ουρανό, η υγρασία θα μπορούσε να επηρεάσει το Drone σας. Υπενθυμίζουμε ότι η υγρασία είναι η ποσότητα του νερού ( με την μορφή υδρατμών) στον αέρα. Όταν λοιπόν γίνεται έλεγχος των καιρικών συνθηκών πριν την πτήση, εκτός από την θερμοκρασία και την ταχύτητα του ανέμου στην περιοχή θα πρέπει να ελέγχετε και την υγρασία η οποία  αναφέρεται ως ποσοστό (γνωστό ως σχετική υγρασία). Για παράδειγμα εφόσον αναφέρεται ότι η σχετική υγρασία είναι 100%, αυτό σημαίνει ότι ο αέρας είναι κορεσμένος με τη μέγιστη ποσότητα υδρατμών που μπορεί να συγκρατήσει.

Αποφυγή πτήσεων πάνω από ανθρώπους.

Το καλοκαίρι και η άνοδος της θερμοκρασίας οδηγεί τους περισσότερους ανθρώπους σε δραστηριότητες σε εξωτερικούς χώρους. Αν σχεδιάζετε να πετάξετε κοντά σε κάποια παραλία ή σε ένα πάρκο, σιγουρευτείτε ότι γνωρίζετε και ακολουθείτε πιστά τον Κανονισμό Πτήσεων και τις κατευθυντήριες οδηγίες της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ). Επιγραμματικά σημειώνουμε ότι σύμφωνα με τον Κανονισμό Πτήσεων ΣμηΕΑ που ισχύει στην Ελλάδα:

  • Απαγορεύεται η πτήση ΣΜηΕΑ (UAS) ανοικτής (Open) κατηγορίας επάνω από συγκεντρώσεις προσώπων.
  • Ο χειριστής είναι υπεύθυνος για την ασφαλή λειτουργία και την ασφαλή απόσταση του ΣμηΕΑ από ανθρώπους και κινητά/ακίνητα στοιχεία περιουσίας στο έδαφος ή την θάλασσα. Οι χειριστές των ΣμηΕΑ που χρησιμοποιούνται για μη επαγγελματικούς σκοπούς θα εξασφαλίζουν ότι δεν θα ίπτανται άνωθεν ανθρώπων.
  • Η διεξαγωγή Πτήσεων ΣΜηΕΑ (UAS) απαγορεύεται γενικά σε εναέριο χώρο:
    • όπου διενεργούνται πτήσεις επανδρωμένων αεροσκαφών με κανόνες πτήσεως διά οργάνων (IFR) ή και εξ όψεως (VFR).
    • εντός των Ζωνών Κυκλοφορίας των αεροδρομίων (ATZ), και ούτως ή άλλως σε απόσταση μικρότερη από 8 χλμ. από την περίμετρο του αεροδρομίου και από τα ίχνη προσγείωσης / απογείωσης από / προς το αεροδρόμιο.
    • στις «Απαγορευμένες Περιοχές για τις πτήσεις συστημάτων μη επανδρωμένων αεροσκαφών», όπως ορίζονται από τους αρμόδιους φορείς και δημοσιεύονται με απόφαση της ΥΠΑ.
    • εντός των απαγορευμένων και περιορισμένων περιοχών (Prohibited, Restricted Areas)
  • Οι εκμεταλλευόμενοι/ιδιοκτήτες/χειριστές των ΣμηΕΑ των οποίων η πτήση διεξάγεται σε απόσταση μεγαλύτερη των 50 μ. από τον χειριστή απαιτείται να υποβάλλουν αίτηση εγγραφής στο ειδικό Μητρώο ή το Νηολόγιο της ΥΠΑ.
  • Η διεξαγωγή των πτήσεων ΣΜηΕΑ με λειτουργία σε απόσταση οπτικής επαφής (Visual Line of Sight-VLOS) ή και με λειτουργία σε απόσταση με επέκταση οπτικής επαφής (Extended Visual Line of Sight-EVLOS) θα διενεργείται στα χρονικά όρια μισής ώρας πριν την ανατολή του ηλίου έως μισής ώρας μετά την δύση του ηλίου
  • Ο εκμεταλλευόμενος/ιδιοκτήτης/χειριστής του ΣμηΕΑ:
    • έχει την ευθύνη αποφυγής σύγκρουσης στον αέρα ή στην χερσαία/υδάτινη επιφάνεια με άλλα αεροσκάφη πάσης μορφής ή με εμπόδια.
    • τηρεί ασφαλείς αποστάσεις από αεροσκάφη πάσης μορφής, πρόσωπα και κινητά/ ακίνητα αντικείμενα.
    • τηρεί τις ισχύουσες διατάξεις των νόμων για την προστασία προσωπικών δεδομένων.
    • έχει την αστική ευθύνη για τις τυχόν ζημίες που προκαλούνται κατά την εκτέλεση των πτήσεων των ΣμηΕΑ υπό το χειρισμό/εκμετάλλευσή του.
    • είναι υπεύθυνος να εξασφαλίσει την καταχώρηση του ΣμηΕΑ στο ειδικό μητρώο της ΥΠΑ, και την έκδοση των αδειών πτητικής ικανότητας χειριστών ή και άδειας αεροπορικής εκμετάλλευσης αν απαιτείται,
    • είναι υπεύθυνος για την ταυτοποίηση του ΣμηΕΑ με ένθετη πινακίδα ή ανεξίτηλη γραφή, με τον αριθμό καταγραφής στο μητρώο της ΥΠΑ.
    • είναι υπεύθυνος για τον συνυπολογισμό των καιρικών συνθηκών σε σχέση με τις τεχνικές δυνατότητες του ΣμηΕΑ.

 

Οι καλοκαιρινοί μήνες στην Ελλάδα αποτελούν μία πρώτης τάξεως ευκαιρία για δραστηριότητες στις παραλίες και στην θάλασσα αλλά και για την χρήση των Drones. Παρότι όπως αναφέρθηκε στο άρθρο μας τα όρια λειτουργίας των Drones επιτρέπουν την χρήση τους σε υψηλές θερμοκρασίες απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή και ξεχωριστές προφυλάξεις για μια ασφαλή και ευχάριστη πτήση.

Related Articles

Συνεχίζοντας αποδέχεστε την χρήση των cookies στη συσκευή σας όπως περιγράφεται στην Πολιτική cookies Αποδοχή Πολιτική cookies